Quinoa i jej właściwości

Quinoa i jej właściwości

Komosa ryżowa, odmiennie quinoa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa) czy ryż peruwiański, to pseudozboże, tzn. roślina, jaka tworzy możne w skrobię nasiona, jednak w prawdzie nie jest zbożem. Jej właściwości oraz wartości wzmacniające od wieków są lubiane w Ameryce Południowej, skąd wychodzi. Quinoa jest źródłem odżywczego białka, odpowiednich kwasów tłuszczowych, wielu witamin oraz elementów mineralnych. Ma też saponiny, dzięki którym może objawiać oddziaływanie przeciwalergiczne, przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne przeciwwirusowe oraz immunostymulujące.

Komosa ryżowa – wartości oraz charakterystyka

Quinoa w 90% uprawiana jest w Peru i Boliwii oraz rzadziej można ją napotkać pod nazwą ryż peruwiański. Przeważnie wysoce umieszcza się w rankingach tzw. superfoods. Są to artykuły, jakie wyróżniają się dużymi zaletami wzmacniającymi oraz z zasady wartościami antyoksydacyjnymi. Tak jest oczywiście w wypadku komosy ryżowej, jaka jest bogata w witaminy E, D i z grupy B. Jest także źródłem wielu minerałów jak cynk, magnez, potas, wapń lub żelazo.

Oddziaływanie komosy ryżowej

Dzięki ilości flawonoidów, komosa ryżowa funkcjonuje przeciwutleniająco na system, co znaczy, iż zabezpiecza nas przed negatywnym oddziaływaniem reaktywnych form tlenu. Zdaniem żywieniowców komosa ryżowa jest też dobrą rośliną dla wegan oraz wegetarian – ma glikole egzogeniczne, dzięki czemu może stanowić zastępnik mięsa oraz odpowiednie źródło białka w diecie wegetariańskiej. Quinoa ma mały indeks glikemiczny – po jej zjedzeniu poprzez długi czas czujemy nasycenie. Dzięki tejże wartości roślina może być wykorzystywana jako pomoc w walce z otyłością i jako element jedzenia osób dbających o linię.

Komosa ryżowa – jak smakuje quinoa?

Komosa ryżowa jest dobra, ma puszystą gęstość oraz łagodny, niemal neutralny smak. Zauważalny jest łagodny orzechowy zapach. Identycznie jak ryż nabiera smaki pokarmu, z jakim ją dajemy. Słodkawy smak nasion komosy ryżowej to coś między orzeszkami natomiast sezamem. Odczuwalny jest także smak umami, więc delikatny, mięsny smak z tyłu języka i podniebienia.

Wykorzystanie komosy ryżowej dawniej oraz obecnie

W starożytności komosa stanowiła jeden spośród istotniejszych elementów diety Inków oraz Azteków, jacy określali ją „matką zbóż”. Z nazwania tego pochodzi, iż była traktowana, jako roślina o wręcz idealnych wartościach. Poszczególne ludy uważały ją za cudowną oraz oddawały jej cześć. Biała quinoa uzyskała największą sławę – to jej przed wiekami wykorzystywano niejednokrotnie w ziołolecznictwie oraz gusłach na całym świecie. Ziarna tego psudozboża służyły do produkcji mąki, jaka dobrze nadawała się do wyrobu pieczywa.

 

Quinoa – co trzeba wiedzieć?

Quinoa – co trzeba wiedzieć?

Quinoa z marketu bee.pl, czyli odmiennie ryż peruwiański czy komosa ryżowa, spokrewniona z naszą komosą białą, to roczna roślina, jaką wpisać do własnej diety winien każdy, kto dba o jej odpowiednie rozliczenie diety oraz zapewnienie elementów wzmacniających. Nie bez powodu określana jest złotem Inków, okazuje się ponieważ, iż quinoa zawiera w sobie prawdziwe mnóstwo potrzebnych do utrzymania zdrowia, sylwetki oraz sił życiowych elementów wzmacniających. Więc przeznaczeniem może wzbogacić własną codzienną dietę zmieniając ziemniaki lub także ryż.

Quinoa – co to?

Chociaż komosa ryżowa ma skrobię odpowiednią dla zbóż, nie jest do nich zaliczana oraz nosi nazwę tzw. pseudozboża. Jest rośliną jednoletnią. Należy do grupy komosowatych (czy szarłowatych, we współzależności od klasyfikacji) oraz liczy ponad 100 form (w Polsce jest ok. 30 z nich). Quinoa widoczna jest także pod odrębnymi nazwami – peruwiański, święte zboże Inków, mama zbóż, zboże boliwijskie. W Ameryce Południowej komosę ryżową uprawia się od ponad 5 tysięcy lat, natomiast teraz plantacje można napotkać w Boliwii, Peru, Ekwadorze, Chile, USA, Indiach, Kanadzie, na Wyspach Brytyjskich, natomiast niedawno też w Polsce.

Komosa ryżowa (quinoa) – właściwości oraz wartości wzmacniające

Ze względu na własne wartości oraz duże wartości wzmacniające komosa ryżowa (quinoa) została zakwalifikowana do grupy superfoods, więc artykułów o bogatych korzyściach leczniczych. W zestawieniu do pszenicy czy kukurydzy komosa ryżowa prezentuje znacznie lepszą kompozycją chemiczną. Składa się szczególnie z sacharydów z prowadzącą częścią skrobi. Ważną korzyścią tego pseudozboża jest niezwykle duża ilość białka ogółem – sięga ona choćby do 22%. Quinoa jest mnóstwem odpowiednich tłuszczy, dzięki czemu jej spożycie zmniejsza skupienie lipoidów we krwi i zabezpiecza system przed arteriosklerozą. Komosa daje komórkom sił, będąc źródłem węglowodanów prostych, co umożliwia spalanie nadmiernej tkanki tłuszczowej. Komosa wspiera dobrą strukturę mięśni i kości. Błonnik, zamknięty w ziarnach, ogranicza apetyt człowieka. Komosa jest również antyoksydantem.

Kasza quinoa – jak smakuje?

Kasza quinoa ma niepowtarzalny, słodkawy smak, dzięki czemu nadaje się zarówno do przyrządzania dań głównych, jak również deserów. Komosa ryżowa biała znajduje duże wykorzystanie w codziennej kuchni człowieka. Przygotowana na miękko może stanowić dobry dodatek do dań mięsnych czy rybnych. Dzięki własnym wartościom puchnącym, może także dobrze sprawdzić się w postaci zagęszczacza do pełnych warzyw sosów i zup.

 

Czym się wyróżnia quinoa?

Czym się wyróżnia quinoa?

Komosa ryżowa (quinoa) jest jedną spośród najdawniejszych roślin uprawnych świata oraz jedną spośród niezwykle wzmacniających. Komosa ryżowa ma bardzo dużą, jak na roślinę, zawartość białka, wszelkie potrzebne glikole, wapń, żelazo, miedź, fosfor, witaminy z grupy B. Quinoa nie ma także glutenu. Można nią zamienić ziemniaki czy ryż. Jedną spośród korzyści jedzenia komosy ryżowej jest spadek stopnia szkodliwego cholesterolu we krwi. Jakie jeszcze elementy wzmacniające ma komosa oraz jaki ma wpływ na organizm?

Quinoa – co to?

Komosa ryżowa nazywana odmiennie quinoą czy ryżem peruwiańskim uprawiana jest na ziemiach Ameryki Południowej od prawie 5 tysięcy lat. Jest to roślina roczna, natomiast jej nasienia we współzależności od regionu na jakim są mogą mieć inną barwę: kanarkową, białą, czerwoną czy ciemną. Od wieków lubiana poprzez Inków za własne właściwości i wartości wzmacniające. Nie bez powodu określono ją “świętym zbożem Inków” czy “matką ziarn”. W ostatnich czasach komosa wzbudza ogromne zainteresowanie pośród osób planujących zdrowo się żywić. Komosa znajduje się na liście artykułów superfood.

Co ma w sobie quinoa?

Komosa ryżowa jest ziarnem o dosyć łagodnym smaku, więc tak doskonałym do przyrządzania rozmaitego typu zup mlecznych, puddingów, zup jarzynowych oraz pozostałych potraw wymagających zagęszczenia czy „doturbowania” cennymi elementami wzmacniającymi. W 100 gramach komosy można odnaleźć 222 kcal, 39 g cukrów, 8 g białek oraz 4 g tłuszczów, natomiast też 5 g błonnika. Jest ona także źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

Quinoa wartości lecznicze niezwykłej kaszy


Komosa ryżowa jest wspaniałym źródłem wyjątkowo przydatnego białka. Zamknięte w niej białko jest ponieważ kompletne, tzn. ma wszelkie potrzebne glikole, jakich system ludzki nie jest w stanie bezpośrednio zbudować. W konsekwencji, musimy je zatem dostarczać wraz ze zjadanymi poprzez nas nas co dzień artykułami żywnościowymi. Niezwykle ważnym glikolem, jaki odnajdziemy w quinoi, jest lizyna, jaka jest ważnym elementem biorącym udział w mechanizmie wzrostu i odbudowie tkanek.

Wprowadzenie komosy ryżowej do własnego jadłospisu w dużym stopniu poprawi perystaltykę jelit. Ma ona ogromne zawartości błonnika, wspiera pracę jelit oraz usuwanie pozostałości pokarmu. Wspiera poprzez to usuwanie toksyn i dobrze oddziałuje na każdą spośród diet redukcyjnych. Należałoby też zwrócić uwagę na przeciwdziałanie osteoporozie. Niemalże dwukrotnie większa ilość wapnia aniżeli ma to miejsce w mleku krowim, dobrze oddziałuje na jakość kości oraz pozwoli na utrzymanie ich gęstości.